Als je niet weet wat jouw rechten zijn, weet je ook niet of jouw rechten worden nageleefd. Knowledge = power. Dit heb jij wettelijk in handen:
Je hebt recht op extra pauze. Dit is één achtste van je werktijd. Bij een werkdag van 8 uur is dat precies een uur. (Ferline knipoogt: "Dat is precies één uur sport.")
Je mag niet ontslagen worden vanwege je zwangerschap. Ook niet in de zes weken ná je bevallingsverlof.
Je keert terug in dezelfde functie. Niet een vergelijkbare. Dezelfde. (op zeer uitzonderlijke gevallen na)
Je kunt aanpassingen vragen in je werk als dat fysiek nodig is.
Check ook altijd je cao als jouw bedrijf daar onder valt. Die kan gunstiger zijn dan de wet, bijvoorbeeld met meer verlof of een hogere doorbetaling. En als er geen beleid is bij jouw werkgever: vraag het op bij HR of schakel Ferline in.
Begin vroeg. Echt vroeg.
De meeste moms vertellen het na de 12-wekenecho. Begrijpelijk, maar dan heb je nog zo'n vijf maanden tot je verlof ingaat. Dat klinkt lang tot je begint met kinderopvang regelen, je verlof indelen inzicht krijgen in welke taken moeten worden overgedragen/onderverdeeld én nadenken over hoe jullie als gezin de dagen gaan verdelen.
"Als alles last minute is, is er misschien geen vervanger. Dat belast je collega's. En jij gaat misschien met stress je verlof in, terwijl als alles goed geregeld is, je die laatste weken rustig kunt afronden."
Communiceer dus vroeg en proactief met je werkgever. Stuur een mailtje. Leg je wensen vast. En weet: je mag je verlofplannen later altijd nog aanpassen, als je dat tijdig bespreekt.
En als je toch wordt benadeeld?
Weet, je hoeft het niet volledig te bewijzen. De wet helpt je hier verder dan je denkt.
"Voor de werknemer is het voldoende om alleen een vermoeden te hebben dat er gediscrimineerd is. Als jij dat vermoeden kunt aandragen, draait de bewijslast om — dan moet de werkgever aantonen dat het níét zo is."
Wat helpt bij dat vermoeden: eerdere positieve beoordelingen, eerder verlengde contracten, bonussen, schriftelijke toezeggingen. Ferline:
"Als er nooit uit een performance review is gebleken dat je niet functioneert — dan moeten zij kunnen aantonen waarom er nu opeens niet verlengd wordt op grond van disfunctioneren."
Kom je er niet uit? Je kunt een klacht indienen bij het College voor de Rechten van de Mens of om oordeel verzoeken. Hun oordeel is niet bindend, maar wél publiekelijk. Werkgevers worden met naam en toenaam vermeld. En met die uitspraak kun je vervolgens naar de rechter voor een schadevergoeding.